25. července 2010 v 0:26 | Lucka |  Cesty
V úterý 20.7.2010 došlo v obci Svatý Ján k historickému okamžiku. Ve stejném momentě se zde sešlo tváří v tvář 5 živých blogerů, přičemž vážná většina z nich se do té doby znala pouze virtuálně ( to slovo zní dost děsivě!). Ve skutečnosti to tak úplně jednoduché nebylo, ale k tomu se ještě dostanu.

Cílem výpravy byl Skanzen Solvayovy lomy. Kluci se moc těšili, ráno jsem ještě nacpala do baťohu náhradní oblečení, svačinku, pitíčka a mohli jsme vyrazit. Honzík si nesl baťůžek vlastní, ve kterém měl tři kladívka. Sám si je na cestu sbalil, neboť doufal, že v lomu se to bude jenom hemžit trilobity. Rozhodla jsem se nekazit mu jeho nadšení, pokud nebude chtít, abych táhla tři kladiva na svých zádech já.

Sv. Ján pod skalou

U kláštera ve Svatém Jáně jsme se úspěšně sešli s Mírou, Marcelou a Martinem a ještě měli dorazit Milan, Helča a Ondra s Kačenkou (zkrátka Myšáčci), jenže ti se kdesi opozdili. Z Jána do kopce k lomům jsme vyrazili bez nich. Pořád jsem se otáčela, jestli už nejsou za námi, ale nic. Když jsme došli až do míst, kde se dokonce nedávno Myšáčci ztratili, opustily mne veškeré naděje na shledání.

Nahoře nad Jánem nás přivítal Skanzen a muzeum důlní těžby. Všude se to hemžilo kolejemi, všude stály důlní vozíčky a stará technika. Kluci běhali sem tam. Nakonec jsme vešli dovnitř do muzea. Milan s Ondrou dorazili za minutu dvanáct. Sotva koupili lístky, prohlídka začala.

Solvayovy lomy

Každá kolej nemusí být rovná

Přivítal nás pan průvodce, který svým zjevem do lomu rozhodně patřil (možná pouze do lomu). Fundovaně nám povyprávěl o historii těžby, která také úzce souvisí s mnohými archeologickými nálezy. Ovšem náš průvodce rozhodně objevitelské nadšení s panem Barrandem nesdílel:
"Joachym Barrande přijel do Čech pomáhat stavět železnici. Jenže v polovině ho to přestalo bavit, na železnici se jim vyprd a šel kutat trilobity. Dokonce si na to sehnal lidi, ty jámy po nich jsou ve skále 8 metrů hluboké...no prostě úplný magoři!"
Byla jsem ráda, že Honzíka zrovna v ten moment zaujal model mašinky. Ještě by chtěl s panem Skeptikem diskutovat.
"Taky tu našli pozůstatky srstnatého nosorožce, ten je někde v depozitu, tak to ho mohli zahodit rovnou. Ale to se, děti, nebojte toho už tady nepotkáte. Takový mrchy už naštěstí vymřely...fuj tajksl..."
Prošli jsme mapy podzemí, vystavené krystaly, netopýry i techniku a prohlídka se pomalu chýlila ke konci.
"A už jste byli v Koněpruských jeskyních? Jooo? Tak určitě za trest..."

Poté následoval zlatý hřeb. Pan Skeptik skočil do mašinky a my se pohodlně usadili ve vagónkách. Ještě než jsme se rozjeli, doběhla nás Helča a rychle nám dovnitř podala Kačenku. Sama musela zůstat v nádraží, neboť si nestačila koupit lístek. Vláček zasupěl a za chvilku už jsme projížděli mezi skalami.

Sv. Jan
Mašinka už pojede...kde je ta Helča?

Vláčkem jsme se svezli až ke vstupu do štoly. Tam jsme se trochu oblékli, uvnitř je 8 stupňů.  Ve štole byl pan Skeptik evidentně ve svém živlu. Jenže Vašíkovi zrovna tohle nějak nesedlo. Spustil svou sirénu, akustika byla výborná, takže jsem z výkladu moc neslyšela (kolem něj stojící nejspíš taky ne). Ve snaze zachránit situaci  jsem ho zvedla a nemohla moc fotit. Škoda. Strejda Milan s sebou neměl náhradní oblečky, svlékl se a dětem půjčil všechny své svršky. Mezi těmi bundami kolem vypadal v té zimě opravdu odvážně.

V podzemí

Štola

Když jsme vyšli ven, Honzík musel vyzkoušet své štěstí. Rozdal dětem kladívka a všichni si rozbili pár šutříků, jestli nepotkají nějakého trilobita. Ovšem nebylo to vhodné místo.
Napadlo mě, že jsem se měla zeptat pana Skeptika, kde přesně najdeme ty hluboké jámy po Joachymovi Barrandovi. Jenže kdo ví, kam by mě poslal...

Hledání trilobitů

Podezřelá skulptura

Když jsme žádného trilobita nenašli, přesunili jsme se na vyhlídku ke Křížku. To je pořádná výška! Naše auto bylo odtud vidět jako krabička od sirek.

U Křížku

Potom jsme slezli z kopce zpátky do Jána. Žádnou oklikou, pěkně zkratkou, rovnou, po hnědé. Při představě čekajícího oběda jsme byli dole skoro hned. Vašík po cestě dokonce skandoval: "Kned-li-ky!... Kned-li-ky!!!"
Naházeli jsme rybám v potoce Kačáku rohlíky a navštívili jsme Ivanovu jeskyni. Byla v ní pěkná zima. Mokré kameny prozrazovaly, že začne brzy pršet. V tom úterním vedru by jim to sotvakdo věřil, jenže teď už vím, že měly ty balvany pravdu.

Sv. Jan
Nevíte kam s dětmi? Nechte je v Ivanově jeskyni.

O tomto výletu, tentokrát Mírovýma očima, ještě také článek ZDE.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Miky Miky | E-mail | Web | 25. července 2010 v 5:16 | Reagovat

U Solvayových lomů jsme byli asi před dvěma roky. Bylo tenkrát zavřeno ,tak jsme to viděli pouze z venku. Mrzí mě že jsme přišli o toho průvodce. :-D  ;-)

2 Týna.MAT Týna.MAT | E-mail | Web | 25. července 2010 v 6:53 | Reagovat

Jo.. Ten průvodce musel být vážně super. :) Hezké fotky.. :)

3 Šárka Šárka | Web | 25. července 2010 v 10:35 | Reagovat

Tak další skvělý výlet.Herdek,já toho svýho chlapa taky budu muset nějak přinutit,aby s námi začal chodit po výletech!Nebo si budu muset udělat ten zatracenej řidičák...

4 Lucka Lucka | Web | 25. července 2010 v 10:58 | Reagovat

[3]: Řidičák je jednodušší. :-D

5 Lady Dog Lady Dog | Web | 25. července 2010 v 11:30 | Reagovat

no,ještě jsem tam nebyla..

ne,tady jde o to,že je to NETESTOVANÉ,ale klidně bych zasadila :D

6 Janah Janah | Web | 25. července 2010 v 13:17 | Reagovat

Pan průvodce by potřeboval trochu přitesat- Barrandem , trilobit jeden :-D

7 Čerf Čerf | E-mail | Web | 25. července 2010 v 14:45 | Reagovat

Kolem Svatého Jana je to krásné, mám to vlastně z Dobřichovic taky kousek. A s průvodci to poslední dobou není jednoduché, dokonce ani s těmi optimistickými: Já jsem toho posledního potkal jako převozníka na lodičce u Hřenska na Kamenici a jak si myslím, že nejsem zrovna úplný zachmuřenec, toho humoru bylo i na mne moc - lépe řečeno myslel jsem, že mimo něj bude i něco jiného - a nebylo :-). Chtělo by to nějak vyvážit.

8 Jarka Jarka | Web | 25. července 2010 v 14:46 | Reagovat

To byl bezva výlet a skvěle napsaný report, vždycky se u tvých článků náramně pobavím. :D Fotka s. Jána pod skalou je senzační. :-)

9 Lucka Lucka | Web | 25. července 2010 v 14:55 | Reagovat

[5]: Proč bych? Zasaď! :-)
[6]: Teda, tomu chudákovi průvodci teď musí pěkně zvonit v uších. Musím na jeho obhajobu napsat, že jinak hovořil i docela normálně. Jen kdyby nemluvil tím pohřebním tónem, ale třeba to měla být jen legrace, jak řekl [7]: Čerf.
Možná jsem ten suchar v tomto případě já. Fakt je, že když se takový převozník láme smíchy, až mu padá bidlo z ruky, taky to taky nemusí být to pravé ořechové... :-D

10 brabi brabi | Web | 25. července 2010 v 23:34 | Reagovat

Hezký výlet. A ta Ivanova jeskyně by se občas hodila..... ;-)

11 Werri Werri | 26. července 2010 v 17:54 | Reagovat

Ahoj Lucko :-). krásné vyprávění. Takové výlety jsou nejlepší. Musím tedy říci, že je to krásné prostředí. My jsme se vrátili včera z dovolené a byli jsme v Č.Krumlově v Grafitovém dolu. Také moc zajímavé. Jinak k Tvému dotazu ke slevě jako prase, tak tato reklama byla ve výloze obchodu s oblečením. Krásný den

12 Domácí čajovna, Renata Domácí čajovna, Renata | Web | 27. července 2010 v 11:03 | Reagovat

to je malebné údolíčko v lomu, ty lidi jsou tam schovaný jako v bavlnce...
To byl krásný výlet, děti si ho užily, to se mi líbí :-)

13 renuška renuška | Web | 27. července 2010 v 11:58 | Reagovat

To je tolik míst, která neznám, ach jo! Ještě, že to projezdíš Ty s rodinou! Ale pan Skeptik, ten mě tentokrát pobavil ještě víc, protože jsem se tady dokonce nahlas smála u monitoru, což zas tak často nedělám, aby si druzí nemysleli, že blázním. Opět reportáž na jedničku podtrženou a ohvězdičkovanou.

14 vik vik | 28. července 2010 v 16:21 | Reagovat

Teda to jsem netušil, že u nás ve vlastni rodné máme takovéhle místečko, přímo dýchající romantikou :-)

15 Radka Radka | 31. července 2010 v 8:31 | Reagovat

perfektní povídání a fotky. Užila sis asi parádní den i legraci a já díky tobě taky. Moc ráda tě čtu, jsi skvělá vypravěčka. :-)

16 Skeptik Skeptik | 31. prosince 2010 v 18:56 | Reagovat

Super,
už se těším na Vaši další návštěvu.
Váš skeptik

17 Lucka Lucka | Web | 31. prosince 2010 v 22:31 | Reagovat

[16]:Dobrý večer, Skeptiku! Ráda tě tu vidím! Přeji ti do nového roku hodně spokojených návštěvníků, nekonečně dlouhé štoly a mnoho šťastných kilometrů v důlní mašince! :-)

18 Dina28SHEPARD Dina28SHEPARD | E-mail | Web | 6. ledna 2012 v 12:59 | Reagovat

Various people in every country receive the <a href="http://goodfinance-blog.com">loan</a> from different creditors, because that's easy.

19 Lucka Lucka | 6. ledna 2012 v 14:22 | Reagovat

[18]: Cheers! ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.